Khamis, 28 Mac 2013

"Dunia Selam"




Di jaringi pantai sepanjang 4,800km dan dihiasi dengan lebih 200 pulau, Malaysia dikatakan memiliki nilai alam marin diantara yang terkaya di lembangan Indo-Pasifik. Kelebihan tersebut telah menyaksikan negara kita menjadi tumpuan para pelancong ekologi ('echo tourism') terutamanya Penyelam Skuba. Pulau-pulau seperti Sipadan, Layang-Layang dan Tioman bukan sekadar dikenali, malah mahsyur di seluruh dunia.

Bukan sekadar penyelaman rekreasi, Penyelaman Komersil ("Commercial Diving") juga telah berkembang pesat seiring dengan kemajuan industri petroleum negara semenjak awal 70an. Turut mewarnai "Dunia Selam" adalah pasukan selam agensi-agensi kerajaan terutamanya daripada tentera, polis dan bomba. Begitu juga dengan pengkajian sains dan arkeologi marin oleh para saintis dan pelajar universiti tempatan.

Samada untuk riadah, mencari rezeki atau pengkajian; eksplorasi alam akuatik membawa kita ke satu dunia yang agak asing dan seakan mengembara ke alam yang penuh misteri. Pengalaman tersebut akan membawa kita dengan lebih dekat tentang pengertian "Planet Biru" ('The Blue Planet'). Mendapat gambaran yang lebih jelas mengenai "Dunia Selam" adalah penting supaya setiap individu dapat membuat perancangan bagi mendalami ilmu dan kemahiran berdasarkan tujuan penyelaman masing - masing.

~ Admin
 







Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.