Jumaat, 29 Mac 2013

Definisi Selam




"Diving" mengikut Kamus Inggeris-Melayu Dewan terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka mempunyai tiga maksud iaitu terjun junam (terjun papan anjal), terjun udara (terjun payung) dan eksplorasi bawah air atau Selam. Individu yang menjalankan aktiviti selam pula dinamakan Penyelam atau "Underwater Diver".


Bagi memahami Dunia Selam, kita perlu memahami Prinsip Selam itu sendiri. Selam boleh di bahagikan kepada tiga (3) prinsip utama iaitu Sistem, Disiplin dan Perubatan Selam. Secara ringkasnya;

1. Sistem Selam
Kaedah, peralatan dan teknologi yang digunakan oleh individu untuk memasuki alam akuatik.

2. Disiplin Selam
Peraturan, prosedur dan kompetensi yang diguna pakai oleh penyelam untuk memasuki alam akuatik selari dengan tujuan penyelaman itu.

3. Perubatan Selam
Perubatan Selam atau juga di kenali sebagai perubatan bawah air adalah pengkajian sains perubatan selam untuk mengenal pasti punca, pemulihan serta pencegahan sebarang penyakit serta kesan terhadap fisiologi atau tubuh badan manusia yang memasuki alam akuatik.


Kesemua prinsip selam di atas telah dibangunkan sejak berzaman lamanya dan melalui pelbagai evolusi penemuan sehinggalah ke hari ini oleh para ilmuan dan ahli sains berdasarkan dua tujuan berikut;

  • Membolehkan manusia hidup, bergerak dan menjalankan misi (tujuan) di bawah air dalam satu tempoh jangkamasa.
  • Menjaga keselamatan penyelam daripada kesan langsung tekanan lampau atmosfera terhadap manusia.

~ Admin

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.